submenu

Tankstation in duister

De kanjers van tankstations

Sinds 2014 is er landelijk overleg tankstations. Toezichthouders van omgevingsdiensten sparren over hoe zij controles uitvoeren bij deze doelgroep van ruim 4.000 bedrijven met een middel tot hoog risico, zoals tankstations met LPG. Voorheen gecontroleerd door ruim 400 gemeenten, nu door 28 diensten; dat scheelt al een hoop. Want de regelgeving is complex. Dus het is goed om je een beetje te specialiseren.

Ik vind dit een mooie groep: kanjers! Bevlogen praten ze over het vak. Naar elkaar luisteren hoe ze het vak toezicht uitvoeren. Het niet altijd met elkaar eens zijn hoort erbij. Maar vaak zijn ze het ook weer wel eens. Dit is kwaliteit van toezicht; kritisch zijn en steeds beter worden. En er wordt veel gelachen, want het zijn prachtige types, die geen blad voor de mond nemen.

Al in 2014 was er overleg met de branche. Daar is DCMR destijds mee gestart. Want het idee is, hoe beter de branche zelf naleeft, hoe veiliger het is. Toezicht is belangrijk, maar niet altijd even effectief. Wij zijn er niet om te zorgen dat houders van tankstations de regels naleven. Dat moeten ze zelf doen. Wij checken alleen en dwingen het zo nodig af.

Maar dan denk je wel eens; kan het nou niet anders? En slimmer? En effectiever?

Oorzaken van niet naleving wegnemen

Dus we zijn weer in overleg gegaan met de branche. We hebben gesproken over veel voorkomende overtredingen. Daar baalt de branche zelf eigenlijk ook van. Want ze willen gewoon naleven. En … het zijn faalkosten. Bijna altijd onnodig. Met een beetje meer aandacht en discipline zijn veel overtredingen te voorkomen. Dus dat scheelt tijd en geld. Zowel voor ons, de overheid, als de tankstations, de bedrijven.

De branche heeft een initiatief genomen tot een analyse. Om oorzaken van niet naleving op te sporen en weg te nemen. Dat is toch geweldig?

Natuurlijk blijven we achterdochtig. Want je krijgt dit niet zomaar opgelost. Zo worden er vaak wel onderzoeken uitgevoerd – soms ook te laat – maar wordt geen opvolging gegeven aan het gebrek. De vloer wordt bijvoorbeeld niet tijdig gerepareerd. Is dat nonchalance? Of wil de ondernemer een financiële uitgave uitstellen? Of werknemers zijn niet goed geïnstrueerd over de noodprocedure; wat te doen als er een LPG lekkage is? Zijn dat nieuwe verse krachten of vakantiewerkers? Die hebben de e-learning nog niet doorlopen?

Wat de oorzaak ook is, we gaan dit oplossen. Niet wij, maar de branche zelf. Want ze snappen dat het onnodige faalkosten zijn.

Wat het interessant en kansrijk maakt, is dat de doelgroep in feite niet zo groot is. Ze kennen elkaar en er is voldoende overleg. En nu ook structureel met ons. Als de naleving beter wordt, is dat voor iedereen fijn. Zo moeten wij ook werken als omgevingsdiensten. Niet als een hijgerige hond achter overtredingen aan rennen. Maar oorzaken van niet naleving structureel wegnemen. De branche wil best wel. Ook daar zitten genoeg kanjers tussen, net als bij ons. Ondertussen blijven we er wel strak op zitten.

Nog geen reacties.

Geef een reactie