submenu

EOZpjI3oSqKPNnF2S4Tp_Untitled

Training communicatie

Ben jij een goede handhaver? Veel hangt af van de wijze waarop je communiceert. Er zijn niet zoveel mensen in Nederland die het werk van toezichthouder of handhaver aan durven. Wie staat er op in een stiltecoupe als iemand via de mobiel met zijn schoonmoeder zit te tetteren? Het is echt lastig om iemand op een nette en doeltreffende manier aan te spreken. En juist bij handhaving is dat ons vak.

In elke maatschappij heb je spelregels nodig. Zonder handhaving daarvan dondert onze samenleving in elkaar. Daarom hebben we helden nodig en dat zijn jullie als handhavers. De kerncompetentie van handhavers is overtuigen. En daar komt veel bij kijken. Want het gaat om het kiezen van de juiste woorden, op het juiste moment.

Klantvriendelijk handhaven; kan dat wel? 

Een handhaver die echt goed kan overtuigen is effectief, want hij heeft minder hercontroles en weet de ondernemer te bewegen tot naleving. Jouw manager blij! De ondernemer is het meest tevreden met een handhaver die communicatief sterk is. Dus ook de wethouder is blij want hij hoort graag van zijn contacten in het bedrijfsleven dat zijn handhavers het noodzakelijke toezicht professioneel uitvoeren.

Als handhaver of toezichthouder kom je toch een beetje de ondernemer lastig vallen. Tenminste zo zien ze dat vaak. Maar uiteindelijk begrijpen ze ook wel dat je een taak te vervullen hebt. Hoe beter je daarbij communiceert, hoe klantvriendelijker je overkomt. Ook al vind je veel overtredingen, als je de juiste toon zet laat je toch een ‘tevreden’ ondernemer achter. Razend lastig om dit helemaal goed te doen. We hebben bij veel handhavers de zogenaamde kritische beroeps situaties gezocht. Tijdens de training laten we zien hoe je daarmee om kunt gaan. Elke handhaver, ook degenen met de nodige ervaring, kan hierin leren en verbeteren.

Situaties zijn bijvoorbeeld:

– Je zegt een ondernemer een dwangsom aan, maar je merkt dat hij het niet zo serieus neemt. Hoe krijg je hem toch zo ver dat hij wel luistert?
– Er is geluidoverlast en je spreekt de ondernemer erop aan. Maar de ondernemeris nogal opgefokt. Lukt het je om je boodschap toch over te brengen?
– Je wilt een controle doen maar de ondernemer wordt voortdurend gestoord door zijn mobiele telefoon. Hij laat zich er ook niet op aanspreken. Wat kun je doen om toch de vereiste aandacht te krijgen?
– De ondernemer heeft het helemaal gehad. Er zijn ook wel veel collega’s geweest de laatst tijd. En er is niet altijd goed afgestemd. Wat kun je doen om het gesprek toch op professionele manier te voeren?
– In het algemeen; je bent ambtenaar en je komt met je ‘lijstje’ binnen. Je hebt nou eenmaal je werk te doen. Wat moet je dan wel en wat vooral niet zeggen?

“Wat zijn wij hier aan het doen?”

Veel gemeenten werken aan de verbetering van de kwaliteit van de handhaving. Weet jij precies wat dat is? Weet jouw manager of bestuurder het? Het verleden heeft veel papierwerk opgeleverd. Volgens ons zit kwaliteit in de mensen die het doen. De toezichthouders en handhavers die bij bedrijven het contact hebben met ondernemers en met burgers op straat. En daar komt veel bij kijken.

Communicatie is wellicht het meest veelzijdige en uitdagende aspect van handhaving. Wil je aan kwaliteit werken? Ga dan met communicatie aan de slag. Betere naleving en meer tevreden ‘ klanten’. De maatschappij, jouw manager en het bestuur, allemaal blij. En jij zelf natuurlijk. Want dat is voor ons het belangrijkste. Zelf leren en groeien. Lol hebben en ook nog beter jouw vak kunnen uitoefenen. Wij denken dat het kan, omdat communicatie zoveel kanten heeft en daarom zoveel kansen biedt.

We gaan uit van jouw eigen stijl. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken. Dat is prima. Wij werken niet met goed en fout, maar zoeken vanuit wie je bent naar jouw eigen effectiviteit. We zijn allemaal anders en kiezen een communicatiestijl die het beste bij ons past. Doe het vooral hoe jij het leuk vindt. Graag willen we aan ieders eigen methode iets toevoegen. We zullen eerst vragen om aan te geven wat voor jou lastige situaties zijn. Met die ‘plekken der moeite’ gaan we verder oefenen en we laten andere manieren van werken aan je zien.

Waarom vinden handhavers hun werk zo leuk?

Wij vinden dat werk leuk moet zijn. Handhavers zijn erg tevreden met hun vrijheid en zelfstandigheid. Ze houden van de afwisseling – geen bedrijf is hetzelfde – en het contact met de ondernemers. Dat contact is dus leuk. Handhavers zijn communicatief ingesteld. Dus ook oefenen met communicatie is vooral FUN. Niks geen taaie theorie. Alleen maar praktijk. Het lijkt een beetje op de Lama’s. Spelen met medehandhavers en beleven hoe je met een paar simpele trucs en een andere mindset een totaal ander effect kan bereiken.

More fun met handhaven

Leren is lol maken. Zie het maar als cabaret. Elk contact met de ondernemer is een optreden. En als die ‘act’ goed is, zal dat alles doen met jouw werkplezier. En daar gaat het ons om, more fun at work. Leuk voor jou en meer resultaat voor de handhaving. Inmiddels hebben we in een pilot gemerkt dat het echt werkt. Voorwaarde is wel dat ook jouw organisatie met deze werkwijze aan de slag gaat en hierin steunt en stuurt.

Wil je mee doen? Leuk! Geef je geheel vrijblijvend op via info@kmconsult.nl We willen namelijk eerst een aantal gegadigden verzamelen en pas dan de trainingen – regionaal -gaan plannen. Zodat we een tijdstip én een plaats kiezen die jou het beste uitkomt. Ook kunnen we deze training vormgeven als incompany, bij jouw gemeente of milieudienst.
De training wordt mede gegeven door …

Joris Olde Rikert rondde de Toneel academie af in Arnhem en ging aan de slag met acteren en regisseren. Deed daarna veelvuldig mee bij allerlei trainingen als acteur. Hij ontdekte dat die trainingen weliswaar nuttig waren, maar dat er ook veel ontbrak. Hij zag dat waar het bij acteren en regisseren op aan komt, nou precies ook is waar het bij communiceren om draait; contact. Vanuit deze gedacht heeft hij een handzaam model gemaakt die zicht geeft op het handelen van anderen en jezelf. Het geeft je tijdens het gesprek de communicatieve flexibiliteit die nodig is als je in een kritische beroeps situatie terecht komt. Joris is al ruim twintig jaar actief in coaching en communicatie en management trainingen bij onder andere de politie, PON Nederland (importeur van Audi en Volkswagen), KLM Maintainance, Prorail en het Friesland College.

De trainingen van Joris zijn zowel intensief als speels. Onmiddellijk word je uitgedaagd met een oefensituatie aan de slag te gaan; er is geen ontkomen aan, maar het is prettig, respectvol en het leereffect is enorm. Vooral handhavers zal deze praktische aanpak aanspreken. Als laatste nog dit: Joris benadrukt dat het effect van trainingen bijna nihil is, als de organisatie niet met dezelfde doelstelling in de praktijk aan de slag gaat en het management hierop stuurt. Jouw baas is dus gewaarschuwd …

Reactiemogelijkheid is gesloten.